onsdag den 26. november 2008

På utallige opfordringer - Daim islagkage

Hermed opskriften - efter betydeligt pres (har fået opskriften af Heidi Volfing Pedersen - men kan fornemme at man oz i Sønderjylland kender denne opskrift *stort smil*)

Bund:
3 æggehvide + 150 g sukker + 150 g mandler

Æggehvider og sukker piskes stive. Mandler hakkes og blandes i massen.Det hældes i springform beklædt m bagepapir og bages v 170 grader i ca. 45 min på nederste rille

Is:
3 æggeblomer + ½ dl sukker + 3 dl piskefløde + 120 g daim
Æggeblommer og sukker piskes til en luftig æggesnaps. Piskefløden piskes til en tyk flødeskum og blandes med ægge snapsen. Daim hakkes groft og blandes i massen, hvorefter det hældes ud på den afkølede bund. Sættes i fryseren i mindst to timer.

Kan anbefales at tage den op 10-15 min før spisning - gør det nemmere at skære :-)

4 kommentarer:

Berit Bilde sagde ...

Ja, ja det er jo den. Den er supergod. Jeg har ikke lavet den i mange år, men kan huske at vi fik den dag Tobias blev døbt for 13 år siden.....
Forresten kan jeg også huske at jeg fik opskriften af en kollega der, hvor jeg var i lære. På "min" opskrift hed den "Jubilæumskage", hvis jeg ikke husker helt skævt.

Nå men dem som ikke har prøvet den - Gør det, før din nabo!!

PS! Det er ulækkert at spise en hel for sig selv, så find nogen at dele den med.

Anonym sagde ...

uhhm - men det er nu nemmest at tage ned til dig og spise den - og jeg lover at spise op......

Unknown sagde ...

mums, den lyder lækker! Den skal klart prøves ;-)

Anonym sagde ...

hvorfor ikke:)