onsdag den 5. november 2008

At undervise

Har i dag deltaget i 1. Dagen af et 2 dages kursus om stress og håndtering af denne problematik som jo ikke er så enkel endda. Vi skulle have gået samme underviser begge dage, men der var slet noget så vi får 2 forskellige ... Og det er forhåbentlig bedst for os som kursister. Vi havde en psykolog, john, i dag som var næsten 2 forskelligheder om han underviste eller om man havde ham på under 4 øjne. Han vandt klart mest personligt ;-) der virkede han som et meget behageligt menneske, som jeg næsten m det samme ville kunne blive rigtig gode venner med på en fed måde. Har igennem en årrække haft super gode mandlige venner, men mest i tiden på Marie Kruses Skole og 6 år derefter. Er egentlig trist faktisk ikke rigtig at have kontakt til dem mere .... En af de ting som jeg har fokus på i forhold til nuværende venskaber ... Ikke at det altid lykkedes men det hjælper at være mere bevidst om at pleje et venskab ;-) nå men tilbage til John .... Hans performance som underviser var ikke overbevisende ... Nu ved jeg ikke hvor lang tid han haft til at forberede sig - men det virkede i perioder som om at han ikke var særlig forberedt eller måske mere nervøs for at være i underviserfor rolle ... Virkede usikker, havde tics m at klø sig i ansigtet /halsen og mange x spørge om vi forstod det han sagde. Det virkede så forstyrrende at jeg det meste af tiden ikke kiggede på ham og fik tankerne til at svæve om hvordan jeg selv er som underviser .... Har jeg sådanne tics - virker jeg så febrilsk ... Mm ... Tror ikke at jeg så meget gør det nu men er slet ikke i tvivl om at jeg har været sådan især i starten af min "karriere" som undervisere som jo startede i folkedans hvor jeg har haft mine egne hold i 2 sæsoner - et ungdoms og du voksen hold. Jeg tænker at John nok ville have godt af at se sig selv på video eller måske tage kursus i fremlæggelser teknik - men oz at jeg nok selv ville ha godt af det ;-) for at blive bedre til det som jeg selv er okay til ... Til de forskellige teknikker osv. Jeg tager ubevidst og nogen x bevidst små ting m mig fra de undervisere som jeg møder v træning /kurser mv. Nogle jeg beundrer for deres måder at undervise på er Miriam Bønnelykke fra www.askely.dk - Johanna www.bluewhyle.blogspot.com - Emmy www.hazyland.dk - min søster Mette - Christian Obel - Per Jensen - Kathy sdao - Bianca van der Post www.kelpie.nl for deres meget positive måde at tilgå undervisning - super gode til at finde de små ting som virker for lige den kursist og rose det in public ! Evnen at gøre undervisning spændende og ha fanget alle - sætte niveau i forhold til de enkelte - noget jeg prøver at ha m i min egen undervisning - igen ikke altid det lykkedes men sådan er det vel næsten altid ? Hvis du har læst så langt må du meget gerne komme m kommentar til hvad / hvem som har inspireret dig som underviser ;-)

2 kommentarer:

Berit Bilde sagde ...

Jeg tilslutter mig helt din begejstring for Emmy og Johanna :-)
- og jeg vil indenfor hundeverdenen også gerne nævne Tina Chester, som med positivitet og kreativitet altid finder en løsning på et problem.
Husker også min gamle lærer cand.jur Kresten, som underviste i Erhvervsjura,som ellers nok ikke er det mest interessante, men han forstod at krydre det kedelige stof med bl.a håndgribelige cases.

Anonym sagde ...

Er helt klart mest inspireret af Emmy og Johanna! Fantastiske undervisere - smittende glæde og altid klar på en alternativ metode. Vil ønske at jeg kan opnå at blive ligeså dygtig.